فرع العلوم الطبية الاساسية

انطلاقاً من الايمان العميق بأهمية التمريض للنهوض بالواقع الصحي يهدف الفرع الى  توفير كادر تمريضي مؤهل علميا واكاديمياً لتقديم الخدمة الصحية التمريضية وتدريب وتدريس المهارات التمريضية الجامعية لتهيئة وتخريج كادر تمريضي يلبي احتياجات المستشفيات والمؤسسات الصحية التعليمية في البلد وصولا الى النسب المتكافئة المتعارف عليها عالميا من عدد الممرضين قياساً الى عدد الاطباء. وفي نهاية المطاف يهدف الفرع الى اعداد جيل من ابناء الوطن يتباهى بانتمائه الى هذا التخصص ليكون قادر على النهوض بالواقع وتحمل المسؤوليات والذي نسعى ان يلحق بالنهضة العلمية والحضارية في العالم. واخيرا نتمنى من الله ان يوفق جميع طلبتنا الاعزاء وان يكونوا رافدا زاخرا بالعلم والمعرفة والمساهمة في تقدم ورفاهية المجتمع.

الهــــــــــــــــدف العـــــــام للفـــــــــرع:-

ان الهدف الرئيسي للفرع هو رفد المجتمع بالكوادر التمريضية الكفؤة لتقديم الرعاية التمريضية و الصحية للفرد والعائلة باعتبارهم نواة المجتمع الواعي والصحي.

الهــــــــــــــــدف الخـــــاص للفـــــــــرع:-

1- أكتساب الطلبة المعرفة والمهارات في العلوم الطبية الاساسية مثل (التشريح و الفسلجة والادوية والكيمياء والاحياء المجهرية وعلم الامراض والتغذية وغيرها

2-تهيئة الملاكات التمريضية الجامعية لتكون قادرة بالنهوض بالواقع الصحي وعلى تقديم افضل الخدمات الصحية والتوعوية للمجتمع.

3-اعداد الكوادر التدريسية من خلال استقطاب العشرة الاوائل من الخريجين و تأهيلهم للانخراط في المؤسسات التعليمية الصحية  لرفد المسيرة العلمية للبلد.

4-تهيئة كادر متخصص ومتمرس في استخدام التقنيات المتطورة لمواكبة التطور العلمي والثقافي في العالم المتقدم.

كن عالماً ..فإن  لم تستطع فكن متعلماً ..فإن لم تستطع فأحب العلماء.. فإن لم تستطع.. فلا تبغضهم 

يحرص فرع العلوم الطبية الاساسية في كلية التمريض / جامعة ذي قار  على اعداد كادر تمريضي ذوي مهارات مهنية وعلمية في مجال التمريض له شرف السبق في خدمة المجتمع وتطور امنه الصحي من خلال توفير بيئة تعليمية حديثة تواكب احداث التطورات العلمية في العالم , فضلا عن استخدام افضل وسائل طرائق التدريس .

وفي الختام سوف نسعى جاهدين بأن تبقى كليتنا عموما وفرعنا خصوصا نبراسا مضيئا بين كليات التمريض في عموم جامعات عراقنا الغالي , ومن الله التوفيق .

فرع العلوم الطبية الاساسية

أ.د عزت حسين مزعل
رئيس فرع العلوم الاساسية

اسماء اعضاء الهيئة التدريسية

الاسم اللقب العلمي التخصص العام التخصص الدقيق المنصب
أ.د خالد جميل كاظم أستاذ علوم الحياة الطفيليات الطبية العميد
أ.د عزت حسين مزعل أستاذ علوم الحياة احياء مجهرية مرضية رئيس فرع العلوم الاساسية الطبية
أ.د نجم عباس جبر أستاذ طب بيطري ادوية وسموم
أ.م.د جعفر غدير خضير أستاذ مساعد علوم الحياة احياء مجهرية
أ.م.د ايناس عبد الكريم جبار أستاذ مساعد علوم الحياة فسلجة علم الحيوان رئيس فرع صحة الام والوليد
أ.م.د عامر حسن عبد الكاظم أستاذ مساعد طب وجراحة بيطرية فسلجة بيطرية مسؤول شعبة الضمان والجودة
م. الاء سمير نعمه مدرس علوم الحياة أدوية وعلاجات بايلوجية
م. سلام حسن فليح مدرس علوم الحياة فسلجة حيوان مقرر فرع
م. واثق فرات كامل مدرس علوم الكيمياء كيمياء فيزياوية
م. أنعام محمد علي مدرس تاريخ تاريخ
م.م صفيه موسى عبود مدرس مساعد لغة عربية لغة عربية
م.م وفاء رزاق هاشم مدرس مساعد علوم الحاسبات علوم الحاسبات مسؤولة شعبة الشؤون العلمية
م.م زينب خير الله عوده مدرس مساعد علوم حياة الطفيليات الطبية
م.م حوراء جاسب بخيبخ مدرس مساعد علوم كيمياء كيمياء حياتية
م.م نور الله مهدي جبار مدرس مساعد علوم كيمياء كيمياء حياتية مسؤولة وحدة البعثات والعلاقات الثقافية
ت الاسم التخصص العام التخصص الدقيق
1 م.م ضي فاضل عباس ماجستير تحليلات مرضية أنسجة مرضية
2 براق صباح طاهر بكالوريوس هندسة هندسة كهرباء
3 مريم معارج جبار بكالوريوس علوم الحاسبات والرياضيات علوم الحاسبات
4 مروه فاضل رشيد بكالوريوس علوم علوم حياة (بايلوجي)
5 م.م صفا فاضل وحيد ماجستير تربية علوم حاسبات
6 م.م إيمان فهيم دخيل ماجستير تربية علوم حاسبات
7 ميثم رشيد محمد بكالوريوس طب بيطري طبيب بيطري
8 زهراء محمد جاسم بكالوريوس طب بيطري طبيب بيطري

 وزارة التعليم العالي والبـحث العلمي

  جـــــهاز الإشـــــراف والتقـــويم العلــمي

دائرة ضمان الجودة والاعتماد الأكاديمي

استمارة وصف البرنامج الأكاديمي للكليات والمعاهد

للعام الدراسي 2023-2024

الجامعة   : ذي قار

الكلية /المعهد :  التمريض

القسم العلمي   : العلوم الاساسية

تاريخ ملء الملف :  20/3/2024

التوقيع : التوقيع :
اسم رئيس القسم : اسم المعاون العلمي :
التاريخ :   /   / التاريخ :    /    /

 

دقـق الملف من قبل

شعبة ضمان الجودة والأداء الجامعي

اسم مدير شعبة ضمان الجودة والأداء الجامعي:

التاريخ     /     /

التوقيع

مصادقة السيد العميد

وصف البرنامج الأكاديمي

يوفر وصف البرنامج الأكاديمي هذا  ايجازاً مقتضياً لأهم خصائص البرنامج ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من الفرص المتاحة . ويصاحبه وصف لكل مقرر ضمن البرنامج

 

1.     المؤسسة التعليمية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي
2.  القسم العلمي / المركز العلوم الاساسية/ كلية التمريض
3.  اسم البرنامج الأكاديمي او المهني كلية التمريض
4.  اسم الشهادة النهائية بكلوريوس علوم في التمريض
5.  النظام الدراسي :

سنوي /مقررات/اخرى

فصلي
6.  برنامج الاعتماد المعتمد الدراسة النظرية والعملية
7.  المؤثرات الخارجية الأخرى المختبرات والمكتبة والانترنت
8.     تاريخ إعداد الوصف 20/3/2024
9.     أهداف البرنامج الأكاديمي
1-    اعداد كوادر تمريضية علمية ومهنية قادرة على الابداع وانتاج المعرفة والمنافسة في سوق العمل
2-    المساهمة في الرعاية الصحية الشاملة للمجتمع
3-    العمل على مواكبة التطور في المجالات التمريضية عن طريق التدريب والتعليم المستمر
4-    تنمية مواهب الطالب ورفع كفائته

 

10.      مخرجات البرنامج المطلوبة وطرائق التعليم والتعلم والتقييم
أ الاهداف المعرفية .

أ1-  قدرة الطالب على فهم وتذكر وعرض المعلومات

أ2- التزود ببالمعلومات النظرية والعملية الاساسية التي تتعلق بالعلوم الطبية الاساسية

أ3- تمكين الطلبة من الحصول على المعرفة من خلال تطبيقات البرمجيات الحديثة

أ4- تطوير الجانب اللغوي خلال من الالمام باهم المصطلحات الطبية واجادة اللغة الانكليزية.

ب -الاهداف المهاراتية الخاصة بالبرنامج :

ب 1 – تعزيز اخلاقيات المهنة والتعامل مع المرضى لدى الخريجيين

ب 2 – – اكتساب الطلبة للمهارات التشخيض المختبري ومعرفة بعض التحاليل المهمة في مجال التمريض

ب 3 –   تعزيز مبدا التعلم المستمر مدى الحياة من اجل االستمرار في تطوير المهنة .

طرائق التعليم والتعلم
–         القاء المحاضرات

–          تزويد الطلبة بالمحاضرات على موقع الكلية

–         افلام تعليمية

–         اجهزة العرض والكاميرات الرقمية

–          استخدام النماذج التعليمية

–          دورات تدريبة وورش عمل

–          التعليم السريري التطبيقي

–         المجاميع الطلابية

طرائق التقييم
–         الامتحانات النظرية

–          التجارب العملية المختبرية

–          الامتحانات اليومية

–          التقارير والدراسات.

–         الامتحانات النهائية

ج-الاهداف الوجدانية والقيمية

ج1- بناء شخصية الطالب وقدرته على اتخاذ القرارات وتنمية اخلاقيات مهنة الممرض الجامعي

ج2- تمكين الطالب من تطبيق المعلومات النظرية بصورة علمية

ج3-تنمية الروح الوطنية والانسانية لدى الطالب  لخدمة المرضى وتقديم الرعاية الصحية كما ونوعا

ج4-غرس مفهوم خدمة المجتمع والطرق المثلى للتعامل مع الشرائح البسيطة في المجتمع

طرائق التعليم والتعلم
       التوجيه المستمر -المناقشات المفتوحه و المستمره
طرائق التقييم
–         تقييم سلوك الطلبة في المختبرات العلمية والعيادات التخصصية من خلال تعاملهم مع المرضى

–         تقارير الانضباط السلوكي

–         يصعب تقييم الاهداف الوجدانية لانها تحتاج وقت طويل ووسائل وخبرات خاصة

 

د -المهارات العامة والتأهيلية المنقولة (المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي).

د1- مهارات استيعاب المعلومات النظرية

د2- تطوير مهارات تنظيم الوقت و العمل ضمن الفريق واحد

د3- مهارات التعامل في القياده و االاداره  والتمتع بمهنية عالية يحكمها ضوابط اخلاقية وتربوية

د4- تنمية المهارات الشخصيه واضهار الجدية والحرص الدائم على تطوير الذات من خلال تطوير الجانب العلمي   والمهني للطالب باستمرار

طرائق التعليم والتعلم
–         وضع مناهج تدريسية بالتنسيق مع لجنة عمداء كليات التمريض في العراق

–         وضع مناهج تدريسية من قبل الكلية مشابهة لبيئة العمل

–         تدريب الطلبة بخبرات تحاكي الواقع

–         اقامة حلقات نقاشية للتركيز على تطوير الذات ومهارات تنظيم الوقت

طرائق التقييم
–         تقييم العمل الجماعي في المختبرات والعيادات التخصصية

–         وضع اسئلة امتحانية لتقييم هذا الجانب

–         تقييم الاداء في الحلقات النقاشية والنشاطات العلمية المختلفة وتخصيص درجات

11.       بنية البرنامج
المرحلة الدراسية رمز المقرر أو المساق اسم المقرر أو المساق الساعات المعتمدة
نظري عملي
 

 

الاولى

 

ANT    121 التشريح 3 2
PHY    122 الفسلجة 3 2
CHM   126 الكيمياء الحياتية 3 2
COS1 الحاسبات ̸ 2
 

 

الثانية

 

MBN1  123 الاحياء المجهرية 1 2 2
MBN2  224 الاحياء المجهرية 2 2 2
PAT      227 الباثوفسيولوجي 2 ̸
COS3 الحاسبات 2 ̸

 

12.  التخطيط للتطور الشخصي
–         العمل على منح الطالب الثقة بانه قادر على المساهمة الفعالة في تطوير مجتمعه

–         تمكن الطلبة من تطوير مهارات العمل الجماعي

–         تمكن الطلبة من تطوير ذاتي مستمر لما بعد التخرج

–         استخدام الوسائل التعليمية المتطورة .

–         متابعة اخر المستجدات في مجال التدريب التمريضي.

–         العمل بشكل مجاميع تعليمية مما يساهم بتبادل الافكار والرؤى.

13.     معيار القبول (وضع الأنظمة المتعلقة بالالتحاق بالكلية أو المعهد)
–         القبول المركزي – للدراسات الصباحية

–         قبول قناة المتميزين.

–         قبول طلبة المعاهد من السنة الثاني في الكلية

14.     أهم مصادر المعلومات عن البرنامج
–         الكتب المنهجية

–         المجلات العلمية العراقية والعربية والعالمية

–         مواقع الانترنت

 

مخطط مهارات المنهج
يرجى وضع اشارة في المربعات المقابلة لمخرجات التعلم الفردية من البرنامج الخاضعة للتقييم
  مخرجات التعلم المطلوبة من البرنامج
السنة / المستوى رمز المقرر اسم المقرر أساسي

أم اختياري

الاهداف المعرفية الاهداف المهاراتية الخاصة بالبرنامج الاهداف الوجدانية والقيمية المهارات العامة والتأهيلية المنقولة

(المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي)

أ1 أ2 أ3 أ4 ب1 ب2 ب3 ب4 ج1 ج2 ج3 ج4 د1 د2 د3 د4
الاولى ANT    121 التشريح أساسي  
PHY    122 الفسلجة أساسي  
CHM   126 الكيمياء الحياتية أساسي  
COS1&2 الحاسبات أساسي                    
الثانية MBN1  123 الاحياء المجهرية 1 أساسي  
MBN2  224 الاحياء المجهرية 2 أساسي  
PAT      227 الباثوفسيولوجي أساسي      
COS3&4 الحاسبات أساسي                

نموذج وصف المقرر

1.    اسم المقرر : التغذية والعلاج الغذائي
2.    رمز المقرر NUT305:
3.    الفصل / السنة : فصلي
4.    تاريخ إعداد هذا الوصف : 20/ 2/ 2024 للعام الدراسي 2023_2024
5.    أشكال الحضور المتاحة : حضوري
6.    عدد الساعات الدراسية (الكلي)/ عدد الوحدات (الكلي): عدد الساعات2ساعه نظرياسبوعيا /

اسبوع …..عدد الوحدات (2)

7.    اسم مسؤول المقرر الدراسي ( اذا اكثر من اسم يذكر)
الاسم:  أ.د عزت حسين مزعل                    الآيميل : ezathmaeah@gmail.com
8.    اهداف المقرر
اهداف المادة الدراسية ·        معرفة المبادئ الاساسية لتغذية الانسان

·        التعرف على العالقة مابين التغذية وطاقة الجسم.

·        التعرف على الوظائف المهمة للمغذيات الاساسية

·        فهم أهمية التغذية التطبيقية كجزء أساسي من الرعاية التمريضية

9.    استراتيجيات التعليم والتعلم
الاستراتيجية ·        محاضرات محدثة ومفصله

·        مناقشة جماعية

·        سسيمنارات

·        امتحانات قصيرة

10.    بنية المقرر
الأسبوع الساعات مخرجات التعلم المطلوبة اسم الوحدة او الموضوع طريقة التعلم طريقة التقييم
1 2 نظري

 

معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية

 

Overview of nutrition

and assessment of

nutritional   status

 

 

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

· المشاركة داخل الصف

2 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Dietary references

and diet planning guid

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

 

3 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Food metabolism and energy balance

 

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

4 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Carbohydrates عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

5 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Human nutritional

lipids, fats, oil,

phospholipids and sterols

 

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

6 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Midterm

Examination

 

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

7 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Protein and amino

acids , malnutration

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

8 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Vitamins عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

9 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Water and minerals عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

10 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Nutrition during aging عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

11 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Nutrition during

pregnancy and

lactation

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

12 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Infant nutrition عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

13 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Malnutrition عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

14 2 نظري معرفة وفهم ما يتم طرحه من محاضرة علمية Nutrition and diet in

diabetes  mellitus

عرض

محاضرة

مفصلة

بوربويت

مع الشرح

والمداخالت

مع الطلبة

· الامتحانات القصيرة

· لامتحانات الشهرية

· عرض سيمنارات

المشاركة داخل الصف

15 Midterm Examination
11.      تقييم المقرر
توزيع  الدرجة من100على وفق المهام المكلف بها الطالب مثل التحضير اليومي والامتحانات اليومية والشفوية والشهرية

والتحريرية  والتقارير …الخ

20% امتحانات شهرية

5% امتحانات قصيرة

5% سيمينارات والتحضير اليومي

70% امتحان نهائي

12.      مصادر التعلم والتدريس
الكتب المقررة المطلوبة ( المنهجية أن وجدت )
المراجع الرئيسة ( المصادر) -Nutrition and Diet Therapy (Carroll A. Lutz, MA, RN)

– Nutrition Essentials for Nursing Prac

الكتب والمراجع الساندة التي يوصى بها (المجلات العلمية، التقارير…. ) Nutrition & Diet Therapy, 10th Edition Ruth A. Roth, MS
المراجع الإلكترونية ، مواقع الانترنيت WFP. FAO, CDC

Course Description Form

13.                Course Name:
  Pharmacology for Nurses (II)
Course Code:
(309)
14.                Semester / Year:
2 semesters / 2023-2024
15.                Description Preparation Date:
(2) hours weekly of (15) weeks
16.                Available Attendance Forms:
Second years / Second semester
17.                Number of Credit Hours (Total) / Number of Units (Total)
(2) hours weekly of (15) weeks
18.                Course administrator’s name (mention all, if more than one name)
Name: Najim abbas Jabir Al awwadi

Email: najimabbas@yahoo.fr

19.                Course Objectives
Course Objectives Upon the completion of this course the student will be able to:

·   Differentiate between different types of drugs, their actions, doses, routes of administration, side effect, and their toxicity.

·   Classify types of drugs according to the body system.

·   Identify the risk effects of the given therapeutic drugs.

·   Recognize poisoning and drugs used to minimize poison absorption, and emergency treatment for oral and poisons and the using of specific antidote gases

·   Identify the nurse’s role in the pharmacological and procedures used to management various types of poisons.

20.                Teaching and Learning Strategies
Strategy The strategy is to introduce students to the most important drugs that are used for common disease cases in Iraq by explaining the lecture, which is presented in a PowerPoint format and contains drawings and diagrams used for the way medicines work and identify the ways of giving them, the forms of these drugs and the doses they are given
21.   Course Structure
Week  Hours Required Learning Outcomes Unit or subject name Learning method Evaluation method
1

 

 

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

 

7

 

8

 

9

 

10

 

 

11

 

 

12

2

 

 

 

 

2

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

2

H1, H2 or  Antagonest of histamine receptors

 

Narcotic Analgesic Drugs.

Drugs for Asthma : pathophysiology of Asthma.

Drugs for thyroid disorders:

 

Drugs for Peptic and duodenal ulcers:

Basic principles of antimicrobial therapy:

 

Chemotherapy of Parasitic Disease:

Nutritional Disorders:

 

Toxicology:

 

Drugs for Diabetes Mellitus.

 

 

Hypolipidemic drugs

 

 

 

Estrogens, progestin’s and Hormonal contraceptives.

 

Anti-histamine drugs

 

Analgesic Drugs.

Overview of major drugs for Asthma.

Drugs for thyroid disorders:

 

GIT drugs

 

 

 

Antibacterial Agents:

 

Anthelmintics

Vitamins (lipid and water soluble vitamins).

Management of poisoning.

 

Drugs of dianetus M. type one

 

 

Hypolipidemic drugs

 

 

 

 

Disorder of sexuel hormons

Lecture

power Point

 

 

 

lecture,power point

 

 

lecture,power point

and discussion

 

 

Thearotical lecture by p.point and discussion

 

 

Thearotical lecture by p.point and discussion

 

Thearotical lecture by p.point and discussion

 

Thearotical lecture by p.point and discussion

Thearotical lecture by p.point and discussion

Thearotical lecture by p.point and discussion

Thearotical lecture by p.point and discussion

 

Thearotical lecture by p.point and discussion

Thearotical lecture by p.point and discussion

 

Examination

 

 

 

 

Examination

 

 

Exam.

 

 

 

Examinations

 

 

 

 

Examination

 

 

 

Examination

 

 

 

Examination

 

 

Examination

 

 

 

 

Examination

 

 

 

Examination

 

 

 

 

 

 

Examination

 

 

 

 

 

Examination

22.    Course Evaluation
Distributing the score out of 100 according to the tasks assigned to the student such as daily preparation, daily oral, monthly, or written exams, reports …. etc
23.    Learning and Teaching Resources
Required textbooks (curricular books, if any) Lippincott Illustrated review
Main references (sources) G. Katzung Clinical pharmacology
Recommended books and references (scientific journals, reports…) Lippincott Illustrated review
Electronic References, Websites Lippincott Illustrated review

Course Description Form

24.                 Course Name:
Biochemistry
25.                 Course Code:
CHM102
26.                 Semester / Year:
first Semester/2022-2023
27.                 Description Preparation Date:
19-02-2024
28.                 Available Attendance Forms:
Giving lectures in college
29.                 Number of Credit Hours (Total) / Number of Units (Total)
Total    (5) hours weekly of (15) weeks:

Theory  (3) hrs.

Lab.      (2) hrs.

Number of Units (4)

30.                Course administrator’s name (mention all, if more than one name)
Name: Watheq Forat Kamil

Email: Watheq-f@utq.edu.iq

 

31.                Course Objectives
Course Objectives •Define nutrients, properties, and classification.

•Illustrate biochemical changes of nutrients and its metabolic pathway in human body.

•Realize some important body constituents and their chemical changes in the laboratory.

•Differentiate the biochemical functions of different human organs in normal and abnormal conditions.

•Understand the human biochemical reactions in normal situation and in case of diseases.

•Use laboratory methods for monitoring biochemical reactions in biological samples.

•Handle the laboratory equipment properly

32.                Teaching and Learning Strategies
Strategy Lectures, discussions, Demonstrations and Lab work.

 

33.   Course Structure
Week Hours Required Learning Outcomes Unit or subject name Learning method Evaluation method
1,2,3

4,5,6

7,8,9

10,11,12

13, 14

15

9

9

9

9

6

4

lEnsuring safety in the care of individuals, families and the community.

lAdopting evidence-based practice in the

care of individuals, families and the

community.

lDemonstrate leadership skills in working

as a team in healthcare.

lCommunicates effectively with patient,

family, and multidisciplinary health care

team.

 

 

 

 

 

 

Unit1:Chemistry of Carbohydrate

Unit2:Chemistry of Lipids

Unit3:Chemistry of proteins

Unit4:Chemistry of Enzymes Unit 5: Liver5: Function test

Unit 6: Renal function test

 

 

 

 

Blackboard,

Handout,

laboratory

equipment’s

Asking good test questions.

Assessing prior knowledge.

Classroom Observation Program.

Documenting teaching with a teaching portfolio.

Measuring student learning.

Peer assessment.

Self-assessment.

Using rubrics

34.    Course Evaluation
      theory exam.                  25%

Lab. activities                 15%

Final lab. exam.              20%

Final theory exam.         40%

————————————–

Total                             100%

35.    Learning and Teaching Resources
Required textbooks (curricular books, if any) The lectures
Main references (sources) Lippincott’s 4th edition

Amend, J.R., et.al, General, Organic, Biological Chemistry. New York, Saunders

college publishing, 1993

Recommended books and references (scientific journals, reports…)
Electronic References, Websites

Course Description Form

1.   Course Name: Microbiology for Nurses
2.   Course Code:
3.   Semester / Year: Second semester/ 2023-2024
4.   Description Preparation Date: 20/3/2024
5.   Available Attendance Forms: Available
6.   Number of Credit Hours (Total) / Number of Units (Total)
60 Credit Hours
7.   Course administrator’s name (mention all, if more than one name)
           1.Name: Prof. Dr. Khalid Jameel Kadhim Al-Zihiry

Email: Dr.Khalid-Jameel@utq.edu.iq

2. Name: Assist. Prof. Dr. Jaafar Ghadeer Khudhair

Emai: dr.jaafar@utq.edu.iq

8.   Course Objectives
Course Objectives – Introduce the Medical Parasitology and host-parasites relationship.

– Explain the Direct and Indirect effects of parasites on the host.

– Medical Virology, General properties, Classification, Replication,

– Common route of infection, A virus like particles.

9.   Teaching and Learning Strategies
Strategy Learning the Morphology, life cycles, Pathogenesis, Symptoms, Diagnosis, Prevention and Control of the Parasites.

General structure of virus, Symptoms, Diagnosis, Method of transmissions, Prevention & Treatment

10.   Course Structure
Week Hours Required Learning Outcomes Unit or subject name Learning method Evaluation method
Week  1

Week  2

Week  3

Week  4

Week  5

Week  6

Week  7

Week  8

Week  9

Week 10

Week 11

Week 12

Week 13

 

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

2 hours (Theory)

 

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

Understanding of lecture

 

 

 

 

 

 

 

 

Introduction to Parasitology

E. histolytica

E,coli, Intestinal flagellates.

Blood and tissue flagellates.

Apicomplexageneral characters

Helminthesgeneral characters.

Trematoda (Flukes).

Nematodegeneral characters.

Virology General properties+VLP

Measles, AIDZ, Influenza virus

Hepatitis A,B,C,D,E, Coronavirus.

Mumps virus, Rubella virus

Rota virus, Polio virus.

Herpes virus, Cytomegalovirus

 

Lecture, Discussion

Lecture, Discussion Lecture, Discussion Lecture, Discussion Lecture, Discussion Lecture, Discussion Lecture,DiscussionLLLecture, Discussion

Lecture, Discussion Lecture,Discussion Lecture, Discussion Lecture, Discussion Lecture, Discussion

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

Quizz

11.    Course Evaluation
40/ 100 Monthly exams

25/40 Theory (5/25 Quiz and 20/25 Monthly exam).

15/40 Practical (5/15 Quiz and 10/15 Monthly exam).

60/ 100 Final exams

40/60 Theory

20/60 Practical

12.    Learning and Teaching Resources
Required textbooks (curricular books, if any)
Main references (sources) Medical Microbiology, Jawets et al., 28 Edition
Recommended books and references (scientific journals, reports…) Fields Virology, Peter Howley & David Knipe,

Seventh Edition.

Electronic References, Websites Atlas of Medical Parasitology

Course Description Form

36.                Course Name: Anatomy
37.                Course Code: ANT110
38.                Semester / Year:2023-2024
39.                Description Preparation Date:
40.                Available Attendance Forms: yes
41.                Number of Credit Hours (Total) / Number of Units (Total)
3hrs T. 2hrs P,- (4) units
42.                Course administrator’s name (mention all, if more than one name)
Name: Dr.Amer alasadi

Email: dr.amer@utq.edu.iq

43.                Course Objectives
Course Objectives At the end of the course the students will be able to:

1.   Recognize the anatomy and structures of the body

2.   Know the normal body structure.

3.   Understand the relation between structures and anatomy of different parts of the body.

4.   Identify in the practice, the anatomical feature of the different parts of the body

5.   Teaching and Learning Strategies
Strategy When developing strategies for teaching a medical terminology class, it’s important to consider the diverse learning styles and needs of students. Here are some effective strategies:

 

-Interactive Learning Activities: Incorporate interactive activities such as group discussions, case studies, and role-playing exercises to engage students actively in the learning process. For example, you can create scenarios where students practice using medical terms in simulated patient interactions.

 

-Visual Aids: Utilize visual aids such as charts, diagrams, and multimedia presentations to help students visualize complex medical terms and concepts. You can create flashcards or mnemonic devices to aid in memorization.

 

-Hands-On Practice: Provide opportunities for hands-on practice, such as labeling anatomical models or analyzing medical reports. Interactive exercises help reinforce learning and enhance retention of medical terminology.

6.      Course Structure
Week  Hours Required Learning Outcomes Unit or subject name Learning

method

Evaluation method
15 3T

2P

 

 

 

 

 

 

 

 

Part I introduction of human anatomy

Part II: Anatomy of Digestive System

 

Part III: Anatomy of musculoskeletal system

 

Part IV: Anatomy  of nervous System part I

 

Part Anatomy of Respiratory System

 

Part VI: anatomy of skin

 

Part VII: first  Exam.

 

Part VIII: Anatomy of urinary System

 

Part IX: Anatomy of male reproductive system

 

Part X: Anatomy of Nervous System

 

Part XI: Anatomy of female reproductive system

 

Part XII: second Exam

 

Part XIII: Anatomy sense  System

 

Part XIV: anatomy of Nervous System part II

 

Part XV: Anatomy of Endocrine System

Lectures

lab

 

Exam

Report

Quiz

Participation

 

7.   Course Evaluation
Average 40% (2 written exams 15%, Lab 15% ,  and daily participation, quizzes 10%

Final      60% (20% practical exam, 40% Theory  written exam

8.   Learning and Teaching Resources
Required textbooks (curricular books, if any)
Snell’s Clinical Anatomy by Regions” by Richard S. Snell Main references (sources)
Gray’s Anatomy for Students” by Richard Drake, A. Wayne Vogl, and Adam W.M. Mitchell: Recommended books and references (scientific journals, reports…)
Electronic References, Websites

Course Description Form

1.   Course Name: Pathophysiology
2.   Course Code: PAT207
3.   Semester / Year:2023-2024
4.   Description Preparation Date:
5.   Available Attendance Forms: yes
6.   Number of Credit Hours (Total) / Number of Units (Total)
T. 2hrs (2) units
7.   Course administrator’s name (mention all, if more than one name)
Name: Dr.Amer alasadi

Email: dr.amer@utq.edu.iq

8.   Course Objectives
Course Objectives  At the end of the course the student will be able to:

1-Understand the principle of basic pathology

2-Know the physiological alteration of various pathological conditions.

3-Get to know a variation of diseases that affect the human body.

9.   Teaching and Learning Strategies
Strategy Teaching pathophysiology effectively requires employing a variety of strategies to accommodate different learning styles and enhance understanding of complex physiological processes. Here are nine teaching and learning strategies for pathophysiology:

 

-Active Learning Techniques: Encourage active participation through problem-solving activities, case studies, and group discussions. Students can apply pathophysiological concepts to real-world scenarios, enhancing their critical thinking and clinical reasoning skills.

 

-Visual Aids and Multimedia: Utilize visual aids such as diagrams, charts, and multimedia presentations to illustrate key pathophysiological concepts. Visual representations can help students grasp complex processes and facilitate retention of information.

 

-Concept Mapping: Use concept mapping as a tool to help students organize and integrate pathophysiological information. By creating visual representations of relationships between concepts, students can enhance their understanding of interconnected physiological processes.

10.   Course Structure
Week Hours Required Learning Outcomes Unit or subject name Learning

method

Evaluation method
15 2T  

 

 

 

 

 

 

 

Part I: Introduction:                                  1.1.Definition, diseases, causes of diseases, pathogenesis, clinical                        manifestations, diagnostic methods and treatment.

Part II: Changes at cellular level                2.1. Cell, Cellular adaptation, injury, reversible and irreversible cell  injury, cell death, types of cell death, necrosis (types causes and

sequel  of necrosis).

Part III:  Genes and genetic diseases:

 3.1. Component and function of gene, mutation, chromosome, genetic and chromosomal disorders (single gene disorders and alteration

in autosomal and sex chromosomes), causes, diagnosis.

Part IV:  Neoplasia

4.1.Definition, types, nomenclature, characteristics of each type,  carcinogenesis and causes of cancer, diagnosis and treatment.

Part V:  Mechanisms of infectious disease:

  5.1. Terminology, agents of infectious disease, portal of entry,  symptomatology, disease course, diagnosis and therapy of infectious diseases.

Part VI: Midterm Exam

Part VII:  Inflammation:                                      

7.1.definition, causes, acute inflammation, signs, hematological and cellular

responses, beneficial and harmful effects and outcome of acute  inflammation, chronic inflammation, characteristic features. Repair and  tissue healing.

Part VIII: Alteration in immune responses:

8.1. Defense mechanisms in the body,   component of immune system, immune responses, hypersensitivity, types of hypersensitivity,

(mechanism of development of each type), transplantation  immunopathology. Autoimmune diseases, immunodeficiency diseases,

AIDS.

Part IX:  Disorders in white blood cells and lymphoid tissue: 

9.1. Origin of blood cells, neutropnea, infectious mononucleosis, leukemia,

Hodgkin’s lymphoma(HL), NHL, Burkitt’s lymphoma, and multiple myeloma.

Part X:  Alterations in RBC and oxygen transport:

10.1. Red cell metabolism, hemoglobin oxidation, anemia, causes, haemolytic anemia classification, hereditary Spherocytosis, Acanthosis, thalassemia, glucose-6-phosphate Dehydrogenase deficiency (G6PD),other types of anemia megaloplasic anemia,  Plycythemia.

Part XI:  Disturbances in blood flow:   11.1. Structure of blood vessels, alteration in arterial blood flow;  atherosclerosis, mechanism of atherosclerosis development, aneurysm, dissecting aneurysm, hypertension, orthostatic hypotension, assessment

of arterial flow. Alteration in venous flow; various veins, venous   thrombosis.

Part XII: Midterm Examination

Part XIII:  Alteration in cardiac function:                                 

13.1. Disorder in the

epicardium, coronary

heart disease, ischemic heart

disease (angina). Myocardia

infarction, myocardial disease

infective myocarditis,rheumatic

heart disease, mitral valve

disorders, stenosis,

congenital heart defects, heart

failure and circulatory shock.

Part XIV:  Alteration kidney:        

14.1. Congenital anomalies, polycystic kidney, nephritis, acute   proliferative glomerulonephritis, nephrosis, diabetic nephropathy, hypertensive glomerular disease, tubular disorders, pyelonephritis,   renal failure.

Part XV:  Respiratory Disorders:       15.1. Respiratory distress syndrome of the infant, acute respiratory

distress syndrome, atelectasis, chronic obstructive pulmonary

diseases (emphysema and chronic bronchitis), bronchiectasis,

asthma, infectious diseases of respiratory system. Pneumonia,

disorder in pleura.

Part XVI Gastrointestinal disorders:                                               

  16.1. Manifestation of gastrointestinal disorders, disorders of the esophagus,

disorders of the stomach, peptic ulcer, abnormalities in the small and   large intestines. Crohn’s disease, ulcerative colitis, appendicitis.

Part XVII:  Alteration in skeleton:                                           

    17.1.Congenital disorders, Osteogenesis imperfecta, metabolic disorders  (osteoporosis, osteomalacia and rickets) neoplasm of the bone, Paget’s  disease, rheumatic disorders.          

Lectures

 

Exam

Report

Quiz

Participation

11.                Course Evaluation
Distributing the score out of 100 according to the following:

Average 40% (2 written exams 30%, 10% ,  daily participation, and quizzes 1

Final      60%   written exam

 

12.                Learning and Teaching Resources
Required textbooks (curricular books, if any) Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease
Main references (sources) Pathophysiology: The Biologic Basis for Disease in Adults and Children” by Kathryn L. McCance and Sue E. Huether
Recommended books and references (scientific journals, reports…) Pathophysiology: Concepts of Altered Health States” by Carol Mattson Porth
Electronic References, Websites

 

“وصف المقرر لمادة علم الحاسوب”

يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لاهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.

 

44.                       اسم المقرر: علم الحاسوب
 
45.                       رمز المقرر: COS106
 
46.                       الفصل / السنة: فصلي
 
47.                       تاريخ إعداد هذا الوصف: 25/2/2024  للعام الدراسي 2023- 2024
 
48.                       أشكال الحضور المتاحة : حضوري
 
49.                       عدد الساعات الدراسية (الكلي): 1ساعة نظري / 15 اسبوع
50.                       اسم مسؤول المقرر الدراسي :
الاسم: م. م. وفاء رزاق هاشم                       الآيميل : wafaa_razzaq@utq.edu.iq
51.                       اهداف المقرر
اهداف المادة الدراسية:

1.    تأهيل الطلبة لفهم أساسيات الحاسوب وتطبيقاته.

2.    تعزيز الميول الإيجابية نحو تقنية المعلومات.

3.    تنمية قدرات الطلبة العلمية.

4.    تطوير التفكير الإبداعي والمنطقي.

5.    تعزيز الإبداع والابتكار.

6.    تعزيز الرغبة في استخدام الحاسوب.

7.    تنمية المهارات التقنية.

8.    تعزيز التعلم مدى الحياة.

52.                       استراتيجيات التعليم والتعلم
§           المحاضرات.

§           التوضيح والشرح.

§           العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

§           التعلم النشط.

§      التعلم العملي.

53.    بنية المقرر
الأسبوع الساعات مخرجات التعلم المطلوبة اسم الوحدة او الموضوع طريقة التعلم طريقة التقييم
1 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة.

 

 

 

 

 

§ Principles of theoretical computer:

–    Introduction of computer system.

–    Advantages of computer system.

–    The main types of computers.

–    Basic computer operations.

–    Computer parts.

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري التقرير وعرض المستندات
2 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Introduction to the Windows.

–   Operating System (OS) .

–   Operating system functions.

–   Features of the Windows operating system.

–   Operating system environment)  Windows).

 

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري التقرير وعرض المستندات
3 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Window

–   Control window size

–   Mouse functions

–   Desktop screen

–   Desktop components

–   First: Icons

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري التقرير وعرض المستندات
4 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Types of icons

–   Second: Task bar

–   The taskbar components.

–   Desktop Popup shortcut menu.

–   Shortcut Menu For Any File Or Folder In Windows.

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري التقرير وعرض المستندات
5 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   This list contains a set of commands

–   Main Operations on Folders and Files

–   Control Panel

–   Devices & Printer

–   User Accounts

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري التقرير وعرض المستندات
6 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Power Option

–   Programs & Features

–   Device Manager

–   File Explorer Options

–   Keyboard Shortcuts

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري التقرير وعرض المستندات
7 الاسبوع السابع : امتحان شهري
8 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة Introduction of Microsoft Word  2010 :

–   Properties of Microsoft Word 2010.

–   Access to program Microsoft Word 2010.

–   The main interface of Microsoft Word 2010

–   The function of each menu or tab.

–   File menu

–   Texts & Select text

–   Homepage menu.

–   Clipboard Group

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري

التقرير وعرض

المستندات

9 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Font Group

–   Paragraph Group

–   Editing Group

–   Insert menu

–   The groups of Insert tab.

–   Tables.

–   The Illustrations Group.

–   Insert Clip Art

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري

التقرير وعرض

المستندات

10 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Insert Picture

–   Insert Shapes

–   Insert SmartArt

–   Header &Footer Group.

–   Create a Header and Footer for the page.

–   The Text and Symbols Groups.

–   Add or delete ( Text Box)

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي

الامتحان التحريري

التقرير وعرض

المستندات

11 1 نظري أن يكون لديك المعرفة والمواقف والممارسة الجيدة –   Insert WordArt

–   Page Layout.

–   The Page Background Group.

–   Add Watermark.

–   Add Page Borders.

–   View menu.

–   Document Views Group.

·    المحاضرات.

·    العروض التقديمية والوسائط المتعددة.

·    مناقشة جماعية.

·    التعلم العملي.

 

الامتحان التحريري

التقرير وعرض

المستندات

12 امتحان نهائي
54.      تقييم المقرر
النظري             : 30%

الامتحان النهائي: 70 %

55.      مصادر التعلم والتدريس
المراجع الرئيسة ( المصادر) –    Saltzer, Jerome H., and M. Frans Kaashoek. Principles of computer system design: an introduction. Morgan Kaufmann, 2009.

–    Shelly, Gary B., and Misty E. Vermaat. Microsoft Word 2010: Introductory. Course Technology Press, 2010.

–    Duffy, Jennifer. Microsoft Word 2010: Illustrated Brief., 2010.

الكتب والمراجع الساندة التي يوصى بها (المجلات العلمية، التقارير…. ) Internet
المراجع الالكترونية, مواقع الانترنيت….  

نموذج وصف المقرر

56.                       اسم المقرر
حقوق الانسان والديمقراطية
57.                       رمز المقرر
58.                       الفصل / السنة
2023-2024
59.                       تاريخ إعداد هذا الوصف
12/3/2024
60.                       أشكال الحضور المتاحة
61.                       عدد الساعات الدراسية (الكلي)/ عدد الوحدات (الكلي)
2                                                2

1                                                 1

62.                       اسم مسؤول المقرر الدراسي ( اذا اكثر من اسم يذكر)
الاسم:   م. انعام محمد علي            الآيميل aann14111981@gamil.com
63.                       اهداف المقرر
اهداف المادة الدراسية   .للتعريف بابرز القوانين الي نصت على الحقوق….

·                                               بيان دور المجتمع في حماية حقوق الانسان…..

·                                               ….التشجيع على الوقوق على ابرز الظواهر التي تخالف مبادى الحقوق.

64.                       استراتيجيات التعليم والتعلم
الاستراتيجية
65.    بنية المقرر
الأسبوع الساعات مخرجات التعلم المطلوبة اسم الوحدة او الموضوع طريقة التعلم طريقة التقييم
111 2  

 

 

 

 

 

 

 

جذور حقوق الانسان ومضامين حقوق الانسان وضمانات حقوق الانسان وحمايتها التعليم الحضوري غ\عن طريق المشاركة اليومية
66.      تقييم المقرر
توزيع الدرجة من 100 على وفق المهام المكلف بها الطالب مثل التحضير اليومي والامتحانات اليومية والشفوية والشهرية والتحريرية   والتقارير …. الخ
67.      مصادر التعلم والتدريس
الكتب المقررة المطلوبة ( المنهجية أن وجدت ) حقوق الانسان تطورها مضامينها رياض عزيز هادي
المراجع الرئيسة ( المصادر) العالم الثالث وحقوق الانسان للدكتور رياض عزيز   هادي
الكتب والمراجع الساندة التي يوصى بها (المجلات العلمية، التقارير…. ) حقوق الانسان بين العالمية والخصوصية لمحمد فائق
المراجع الإلكترونية ، مواقع الانترنيت HTTP//WWW.HRW.ORG/ARABIC

نموذج وصف المقرر

1.    اسم المقرر : اللغة العربية
2.    رمز المقررARB112:
3.    الفصل / السنة : الفصل الثاني / السنة الأولى
4.    تاريخ إعداد هذا الوصف : 20/ 2/ 2024
5.    أشكال الحضور المتاحة : صفي
6.    عدد الساعات الدراسية (الكلي)/ عدد الوحدات (الكلي): 2/ 2
7.    اسم مسؤول المقرر الدراسي ( اذا اكثر من اسم يذكر)
الاسم:  صفية موسى عبود                                الآيميل : SafiaMoussa@utq.edu.iq
8.    اهداف المقرر
اهداف المادة الدراسية تذكير الطالب بأساسيات اللغة العربية وكيفية الاستعمال اللغوي في الصحيح .
9.    استراتيجيات التعليم والتعلم
الاستراتيجية المحاضرة , الاختبار الشفوي , الاختبار التحريري
10.    بنية المقرر
الأسبوع الساعات مخرجات التعلم المطلوبة اسم الوحدة او الموضوع طريقة التعلم طريقة التقييم
الأول

الثاني

 

الثالث

 

الرابع

الخامس

السادس

 

السابع

 

الثامن

التاسع

 

العاشر

الحادي عشر

الثاني عشر

الثالث عشر

الرابع عشر

الخامس عشر

2          2

2

 

2

 

2

2

المعرفة والفهم

فهم أساسيات

القواعد النحوية

القدرة على تمييز أقسام

الكلام

القدرة على تمييز الجمل

اكتساب مهارات لغوية

معرفة التمييز بين المنصوبات

معرفة بعض الظواهر الصوتية

التعريف بالنظام الصرفي

التعريف بظاهرة الاشتقاق

معرفة استعمال المعجم

معرفة الظواهر الدلالية

 

ظواهر دلالية

 

معرفة النظام الكتابي

 

معرفة بعض الأساليب الخاصة

معلومات عامة

مقدمات أساسية

 

أقسام الكلام

 

أنواع الجمل

قواعد إملائية

 

مكملات الجملة الفعلية

النظام الصوتي

 

الصرف والتصريف

المشتقات

 

نظام المعجمات العربية

 

الترادف والتضاد

 

 

المشترك اللفظي

 

قواعد كتابية

 

الاستثناء , التوابع

المحاضرة

المحاضرة

 

المحاضرة

 

المحاضرة

المحاضرة

اختبار شفوي

اختبار شفوي

 

اختبار شفوي

 

اختبار تحريري

اختبار تحريري

11.      تقييم المقرر
توزيع الدرجة من 100 على وفق المهام المكلف بها الطالب مثل التحضير اليومي والامتحانات اليومية والشفوية والشهرية والتحريرية   والتقارير …. الخ : 10 تقرير , 10 اختبار شهري / 10اختبار شهر ثاني , 70اختبار نهاية الفصل
12.      مصادر التعلم والتدريس
الكتب المقررة المطلوبة ( المنهجية أن وجدت ) العربية الجامعية لغير المتخصصين
المراجع الرئيسة ( المصادر) شرح ابن عقيل , النحو الوافي , التطبيق النحوي
الكتب والمراجع الساندة التي يوصى بها (المجلات العلمية، التقارير…. ) معاني النحو , التطبيق النحوي , التطبيق الصرفي
المراجع الإلكترونية ، مواقع الانترنيت

جدول المحاضرات الإسبوعي للعام الدراسي 2021/ 2022



للاستفسار بإمكانكم مراسلة فرع العلوم الطبية الأساسية عبر البريد الالكتروني   :

Medical-basic-sciences@utq.edu.iq

 

للاستفسار بإمكانكم الاتصال على الرقم التالي   :

07812245205

وستكون الإجابة خلال أوقات الدوام الرسمي

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search